sobota, 18 kwietnia 2020

Co zrobić z tymi nasionami?

Czytając najnowszy numer magazynu "Wróżka", natrafiłam na artykuł o życiu wyrastającym z pestki. Przytaczana w nim była historia pana Cierpisława Bobrowskiego, który cały rok zbiera różne pestki, a od połowy lata także nasiona kwiatów i krzewów . Gdy przychodzi wiosna zebrane pestki i nasiona sieje w okolicznych parkach, na skwerach lub na osiedlowych trawnikach, wzbogacając miejscową florę. Jego historia sprawiła, że trochę inaczej zaczęłam patrzeć na coś, co wcześniej uważałam za odpad.

Co zrobić z tymi nasionami?

Każde nasionko lub pestka to zalążek nowego "życia", którego darami możemy się później cieszyć. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie, aby zazielenić trochę naszą najbliższą okolicę. Wystarczy przecież jedynie trochę dobrych chęci oraz paczka nasion ze sklepu. 

Najpierw pestki

Bardzo często spotykam się z osobami, które starają się wyhodować swoje własne awokado z pozostałej im pestki. Dziewczyna, którą uczę angielskiego zasadziła swoją własną cytrynę, którą  uważnie pielęgnuje i dogląda - w tym przypadku ważne jest, aby wybrać te największe i najbardziej dorodne nasiona. Do posiania idealne są także pestki figi, mano, czy słodkiej kawy. O tym, jak się do tego zabrać przeczytacie chociażby tutaj: "Jakie rośliny urosną z pestki".

A kiedy nie możemy pozwolić sobie na ponowne zasianie danego owocu?

Istnieje wiele sposobów, na które można wykorzystywać przeróżne pestki. Najczęściej wystarczy je po prostu zjeść zamiast wypluć. Często zapominamy, że w pestkach różnego rodzaju melonów znajduje się najwięcej wartości odżywczych, sam owoc to przecież głównie woda! Oprócz tego zasuszone i zmielone pestki papai można stosować np. zamiast pieprzu (zawierają one enzym zwany papainą, który jest potrzebny do trawienia białek). W podobny sposób można wykorzystywać zmielone pestki jabłek, które warto dodawać do różnych sosów i sałatek. Więcej na ten temat znajdziecie tutaj: "Pestek tych 10 owoców nigdy nie wyrzucaj". 

Co z nasionami? Jakie rośliny najlepiej posadzić w naszej okolicy?

Tutaj podam listę roślin, które są najlepsze dla pszczół. Dostarczają one im nektar i pyłki od marca, aż do października - co jest bardzo ważne dla naszych bzyczących przyjaciół. Temat tego, jak pożyteczne dla ludzi i natury są pszczoły jest tak obszerny, że należy mu się oddzielny artykuł. Dziś chcę tylko pokazać, w jak łatwy sposób możemy umilić im życie. Wystarczy jedynie zasadzić, którąś z tych roślin:

1) jeżyna
2) barbula klandońska
3) aster nowoangielski
4) wierzba iwa
5) kolendra siwena
6) lilia
7) wielosił
8) wrzosiec
9) bluszcz
10) lawenda
11) ogórecznik
12) smagliczka skalna
13) przegorzan
14) dzielżam ogrodowy

Także jeżeli tylko macie taką możliwość, koniecznie posadź nasiona tych roślin i wzbogać florę swojej okolicy.

Źródło: fotografia własna

Czy wy braliście kiedyś udział w tworzeniu "miejskiego ogrodu"? 

źródło:
Barbel Oftring, "52 Pomysły dla miejskich ogrodników. Każdego tygodnia więcej zieleni", Bellona, 2017.
Natalia Ross, "Życie wyjdzie z pestki"  w: "Wróżka", nr 4/2020 kwiecień.
https://podaj.to/post/5098,1,pestek-tych-10-owocw-nigdy-nie-wyrzucaj-s-bardzo-wartociowe-i-moesz-wykorzysta-je-na-wiele-sposobw.html?pages=2
https://deccoria.pl/artykuly/rosliny-domowe/jakie-rosliny-urosna-z-pestki-41-1694

15 komentarzy:

  1. Słyszałam o osobach, które spontanicznie sadzą w miastach kwiaty, to świetny pomysł.
    Na osiedlu, gdzie mieszka mój syn jest ogródek dla seniorów, by mogli pogrzebać w ziemi:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetna inicjatywa, tym bardziej, że praca w ogrodzie jest uważana za uspokajającą :).

      Usuń
  2. Ja nie rozsiewam pestek, ale uprawiam swój ogród i warzywniak. W tym roku już poczyniłam większość zasiewów, czekam tylko na rozsady, ale... po przymrozkach ( u mnie sporym ochłodzeniu - do 0 stopni), które zapowiadają na najbliższe dni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja babcia też z poważniejszymi pracami ogrodowymi czeka na cieplejsze noce :). Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Ja co roku z mojego kwitnącego balkonu zbieram nasiona, a potem je wysiewam wiosną. Wszystko pięknie rośnie
    Pozdrawiam wraz z budzącym się dniem

    OdpowiedzUsuń
  4. Przypomniałaś mi, że jak mieszkałam w Polsce, lubiłam czytywać "Wróżkę" ;) Takie nietypowe osoby zapraszali do wywaidów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda... myślałam, że będzie to gazeta głównie o zaklęciach i zabobonach a było w niej poruszanych wiele ciekawych tematów - takich nieoczywistych!

      Usuń
  5. Na balkonie mam bluszcz. I kilka innych kwiatów. Młoda w ramach eksperymentu wkładała do doniczki z pietruszką różne pestki. Jakie było moje zdziwienie, gdy coś zaczęło rosnąć! Okazało się że to najprawdopodobniej cytryna lub mandarynka;D
    Z sadzeniem roślin spontanicznie - bardzo fajna sprawa!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda? Czasami sami nie jesteśmy świadomi tego, jak łatwo jest wyhodować nową roślinkę :).

      Usuń
  6. Nie brałam udziału, chociaż może coś podobnego robiłam w czasach kiedy chodziłam jeszcze do podstawówki.
    Ale sprawa wygląda cudownie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w szkoły podstawowe faktycznie częściej angażują uczniów w takie akcje.

      Usuń
  7. Ja niestety nie mam rak do roślin wiec nawet sie za to sie juz nie zabieram :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam w takim przypadku sukulenty. Moje zostały na 3 tygodnie same w domu i nadal żyją :D.

      Usuń
  8. INSTEAD OF GETTING A LOAN,, I GOT SOMETHING NEW
    Get $5,500 USD every day, for six months!

    See how it works

    Do you know you can hack into any ATM machine with a hacked ATM card??
    Make up you mind before applying, straight deal...

    Order for a blank ATM card now and get millions within a week!: contact us
    via email address::{Universalcardshackers@gmail.com}

    We have specially programmed ATM cards that can be use to hack ATM
    machines, the ATM cards can be used to withdraw at the ATM or swipe, at
    stores and POS. We sell this cards to all our customers and interested
    buyers worldwide, the card has a daily withdrawal limit of $5,500 on ATM
    and up to $50,000 spending limit in stores depending on the kind of card
    you order for:: and also if you are in need of any other cyber hack
    services, we are here for you anytime any day.

    Here is our price lists for the ATM CARDS:

    Cards that withdraw $5,500 per day costs $200 USD
    Cards that withdraw $10,000 per day costs $850 USD
    Cards that withdraw $35,000 per day costs $2,200 USD
    Cards that withdraw $50,000 per day costs $5,500 USD
    Cards that withdraw $100,000 per day costs $8,500 USD

    make up your mind before applying, straight deal!!!

    The price include shipping fees and charges, order now: contact us via
    email address:::::: {Universalcardshackers@gmail.com}
    Whatsapp:::::+31687835881

    OdpowiedzUsuń

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *